tisdag 3 januari 2012

Gästkrönika från HV- Land!


Först o främst får jag tacka Hockeylorden för tillfället att prata lite hockey i denna  eminenta blogg.

Jag är ingen bloggare men kan en hel del om hockey och ville ge er läsare en liten jämförelse mellan Div 1 och Elitserien.
Jag har spelat Hv71 i 4 år som ungdomsspelare men lade snabbt ner hockeyn när jag insåg hur mycket tid det tog och bestämde mig för att jag inte kan satsa på en hockeykarriär. Jag har sedan början av 90 talet följt mitt lag, Hv71 i mot och med gång, sett 4 Sm guld  bärgas till Jönköping, många tränarbyten samt många stjärnor som kommit och gått från klubben.

På den senare delen av 2000 talet flyttade jag till Karlskrona. Jag insåg snabbt hur stort KHK var i stan och eftersom jag är hockey intresserad ville jag se vad alla i stan pratade om. HockeyLorden hade kommit över ett par fina biljetter och tog med mig på en match mot Pantern tror jag det var. Jag blev riktigt överraskad över engagemanget från publik och funktionärer. Det var ett riktigt bra matcharrangemang.

Det fick mig att tänka på Kinnarps Arena och hur matcherna spelas där. Det går givetvis inte jämföra till 100%, men med tanke på hur litet Karlskrona är jämfört med Jönköping, så må jag säga att de har kommit långt i Karlskrona. För lite statistiks skull, och för er som inte vet har Hv71 bästa publiksiffran till kapacitet i elitserien, de fyller Kinnarps arena i snitt 96,5 % och om jag minns rätt så ligger KHK/Karlskrona högt upp bland ishockeylagen i Sverige gällande denna statistik. Det visar intresset för hockeyn i stan.
Men det jag tänker på är hur det skulle gå om de åkte ner en division, skulle intresset vara lika stort?? Förmodligen inte. Jag har efter att ha sett en del matcher i Telenor arena märkt att publiken sviker sitt lag när det går tungt. Publiken buar på sina spelare, skyller mycket på domaren och klacken slutar sjunga. Detta är en stor skillnad mellan elitserien och div1 eller rättare sagt mellan Hv71 och KHK.

Kollar man spelet emellan de båda lagen skiljer det en hel del också. Nu bortser jag ifrån att Hv71 spelar i elitserien och Khk i ettan men vill ändå jämföra spelstilen och spelarnas attityd till hockeyn. Hv71 har en mycket bra ungdomssektion och organisation till det, ska jag vara ärlig så vet jag inte mycket om det i KHK. Många unga spelare får chansen i hv71s A-lag. Exempel på det är Mattias Tedenby som idag spelar i NHL, Jesper Thörnberg, Jesper Fasth, Adam Almqvist som är med i första femman i HV och given i power play. Hv: s lag har alltid harmoni i laget och man ser att de har kul vid varje match och träning. Hv har dessutom balans i laget, de har finlirarna, de har stabila backar, de har tekniska forwardar, bra målvakter som byts vart och varannan match för att kunna ge konkurrens bland målvakterna samt en rutinerad kapten som Johan Davidsson och fighters som Louma och Ledin. Jag vet inte ifall man kan säga samma sak om KHK, de verkar köpa in en del spelare som tröttnat lite på hockey och som kanske inte platsar i något bättre lag. De köper in avdankade Kanadensare som fortfarande tror att de är lika bra som när de var i 20 års åldern. Målvakten Leinonen, inget ont om honom men han är ju given som målvakt, varför inte byta av lite för att skapa konkurrens om platserna. Attityden på spelarna tycker jag man ser stor skillnad på, Hv71 som har landslagspelare från 5 olika länder syns knappt att de är stjärnor men de som spelar i KHK går på stan och tror att de är hockeyns motsvarighet till Zlatan. De måste komma ner på jorden och jobba som ett lag om de ska upp i divisionerna.  Har spelarna i KHK ett hjärta till klubben???
I Hv finns det många som lämnat och kommit in genom åren men det finns många som alltid kommer ha hjärtat kvar i klubben. Alla vet vem Johan Davidsson är, han är kapten och stommen i laget. Han ger kraft åt laget, varit framröstad som Gentleman of the year, flera år i rad, domarnas och tränarnas favorit. Alla vet om Stefan Liv som tragiskt gick bort i höstas i flygkraschen i Ryssland. Hela hockeysverige stod stilla när man hört om nyheten. Han avslutade inte sin karriär i Hv71 men kommer ändå få sin tröja och nummer hedrad på taket i Kinnarps. Han var en stor spelare i klubben och de är sådana spelare som jag tycker KHK saknar för att ta sig till nästa steg.

Som en sammanfattning vill jag säga att KHK har potentialen att ta sig upp till Elitserien, det krävs tid, engagemang och spelarnas rätta attityd. När KHK spelar bra och publiken är med dem så är det riktigt bra tryck och tempo i Telenor Arena, nästan som i Kinnarps Arena.

/HV-bo i Blekinge





2 kommentarer:

  1. mmmmmmmmmmmm!!! KHK potential att ta sig till Elitserien ???? jag återkommer till detta!

    Precis som du skriver om Hv´s ungdomsverksamhet, så råkade jag se en U18 match KHK vs Diö och de skrämde mig om dessa spelarna ska axla en khk A-tröja i framtiden låt oss säga div 1 alt allsvenskan. Om detta är de bästa 18 åringarna khk ha att ställa på benen då bli jag MÖRKRÄDD KHK har en ungdomsverksamhet men ingen kvallité om man fortsätter att köpa in spelare i de tempot som man gör så tar man död på denna verksamheten, dessutom var de inget intresse från A-laget varken spelare och ledare, jag tycker att detta kan ligga i A-lagets intresse att man i alla fall är representerade från A-laget, men precis som du skriver så sitter de väll på 1344 och tror de är Zlatan. Det är därför att de ALDRIG kommer att gå längre. Precis som att KAIF har en stämpel på sig att vara en "Diva" förening så börjar detta att komma över KHK också!!
    Bra skrivit Hv-bo!! // KaffeKungen!

    SvaraRadera
  2. KHK är en ung förening men många i Karlskrona minns KIK som var snubblande nära elitserien.
    Engagemanget för hockeyn är STORT i Karlskrona. VI skall avancera i systemet och VI har tålamodet. Det trycket som var i hallen redan när KHK försökte ta klivet upp i ettan var mycket bra. Då var det många olyckskorpar som gnällde om minskad publik och annat om man inte gick upp genast...med facit i hand blev det bara bättre.
    Vi som är med på resan kommer åka hela vägen...

    Sen kan jag hålla med om att juniorsidan kunde se bättre ut, MEN förutsättningarna för detta har varit bedrövliga tills alldeles nyligen så det kommer också bli bättre. Att Westerholmarna tex spelar i Malmö är på grund av att det då inte fanns bra förutsättningar för deras utveckling i Karlskrona. Förhoppningsvis är det ganska mycket bättre med nya arenan och den organisation KHK byggt/bygger upp...

    Tycker också det var bra skrivet av Hv-bo!!

    SvaraRadera